Instanties zoals de ANWB, Politie en Veilig Verkeer Nederland willen dat de black box verplicht wordt in alle Nederlandse auto’s. Een black box, ook wel zwarte doos genoemd zou in staat kunnen zijn om problemen op te lossen en duidelijkheid scheppen bij verkeersongelukken. 

Wat is een blackbox?

Een black box is een kastje of chip die een aantal rij gegevens opslaat, zoals de tijd, locatie, de snelheid van het voertuig, informatie over het remgedrag, gaspedaalpositie, remlichtschakelaar, motortoerental, snelheidsverandering, gordel gedrag, het gebruik van richtingaanwijzers. Hiervoor maakt de black box gebruik van het aanwezige elektronische netwerk, sensoren en actuatoren. De informatie wordt gecodeerd opgeslagen door het kastje, de data is dus niet door iedereen uit leesbaar.

De officiële benaming van de black box auto is de Event Data Recorder (EDR). Het kastje registreert letterlijk alle verkeers gebeurtenissen. Op dit moment is de black box nog niet verplicht in Nederland, maar steeds meer bedrijven kiezen ervoor om de black box in hun bedrijfsauto te monteren. Voor bedrijven is het een handig middel om gegevens uit te lezen zoals privé kilometers. Met de kilometerregistratie kun je een excel bestand uitdraaien die je zo kunt overdragen aan de Belastingdienst. 

Nadelen van een black box

Vaak wordt de black box gezien als een spionagekastje. Echter volgens het verbond van verzekeraars is de black box geen spionagekastje. Het kastje neemt namelijk telkens de laatste 5 tot 10 seconden op van waar de auto rijdt. Informatie wordt continu verwijderd en overschreven. Er zitten dus eigenlijk alleen maar voordelen aan de black box, omdat deze alle belangrijke zaken registreert. 

Wat gebeurd er met de informatie

De black box bevat maar een zeer beperkte hoeveelheid informatie. De data die uitgelezen kan worden is voornamelijk voor het registreren van het aantal kilometers dat je rijd, en wanneer je een ongeluk krijgt, dat alle gegevens over het ongeluk naar de Politie en verzekeraars kunnen verstuurd.